DEVAM: 8- Cumaya Erkenden ve Yürüyerek Gitmenin, imama
Yakın Durmanın, Hutbeyi Susup Dinlemenin Fazileti
4. Ali bin Ebi Talib (r.a.)
- - (-)
7603- Ali b. Ebi Talib der ki: ''Cuma günü olduğu zaman
şeytanlar sancaklarıyla çarşılarda dolaşır, çeşitli bahanelerle insanların
cumaya gitmesine engelolmaya çalışırlar. Buna karşılık melekler de gelip
mescidin kapılarında otururlar. İmam minbere çıkana kadar erkenden gelen,
namaza yetişen, daha sonra gelen şeklinde gelenleri sırasına göre yazarlar.
İmama yakın bir yerde oturup, konuşmadan hutbeyi dinleyen kişiye iki sevap
yazılır. İmama uzak bir yerde oturup, konuşmadan hutbeyi dinleyen kişiye sadece
bir sevap yazılır. İmama yakın bir yerde oturup konuşan ve hutbeyi dinlemeyen
kişiye iki günah yazılır. İmama uzak bir yerde oturup konuşan ve hutbeyi
dinlemeyen kişiye bir günah yazılır. Hutbe esnasında yanındakine ''Sus!'' diyen
kişi konuşmuş sayılır. Hutbe esnasında konuşan kişi de cumadan bir şeyelde
edemez. '' Nebiinizin (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bu şekilde buyurduğunu
işittim.
[Zayıf]
Diğer tahric: Ebu Davud (1051) rivayet etti.
Heysemi (3081) der ki: "Ben derim ki: Hadisin az bir
kısmını Ebu Davud da rivayet etmiştir. Bu şekliyle ise Ahmed b. Hanbel rivayet
etmiş olup senedinde ismi zikredilmeyen bir ravi vardır:"
5. Abdullah b. Amr b. el-As (r.a.)
- - (-)
7604- Abdullah b. Amr b. el-As'ın bildirdiğine göre Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Cuma günü her türlü
temizliğini yapıp yıkanan, namaza erkenden giden, imama yakın bir yerde duran
ve susup hutbeyi dinleyen kişinin namaza giderken her adımına karşılık gecesi
ibadetle, gündüzü de oruçla geçirilen bir yıllık amelin sevabı verilir,''
[Hasen]
Diğer tahric: Hakim, Müstedrek'te (1/282) ve Beyhaki,
Sunenu'l-Kübra'da (3/227) rivayet ettiler.
Heysemi, Mecmau'z-Zevaid'de (2/171) ve Münziri, et-Terğib'de
(1/248) zikretmiş ve:
"Ahmed rivayet etti, ravileri Sahih'in
ravileridir" demişlerdir.